Water drinken

Hydrateer jouw ingenieuze lichaam

Natuurlijk weten we het allemaal wel, vocht is belangrijk voor ons en om het dan beter te specificeren WATER!
Ons lichaam heeft water nodig. Ongeveer 1,5 tot 3 liter water per dag. Wil jij het precies uitrekenen voor jou? Gebruik van deze som: 0,03 liter water x jouw kg aan lichaamsgewicht = liter water die jouw lichaam kan gebruiken.
 
Die hoeveelheid kun je opvullen met water en/of ongezoete kruidenthee. Alle drankjes die je er naast drinkt niet, helaas.
Matig dus ook met koffie(of cafeïne) en alcohol zodat je ruimte houd voor het water.

Waarom je water moet drinken?
Ons lichaam bestaat voor 75% uit vocht en hierin moet je een balans blijven houden. Gedurende de dag verlies je veel vocht doordat je ademt, zweet en naar het toilet gaat. Dit moet weer aangevuld worden.
Daarbij is water in jouw lichaam nodig om je voedingsstoffen op te nemen en het verwerken van afvalstoffen.
Het is zelfs zo dat teveel afvalstoffen in jouw lichaam een stress reactie kunnen veroorzaken!
Symptomen van te weinig drinken zijn: droge mond, honger, vermoeidheid, spierpijn, duizeligheid, depressieve gevoelens, angsten, te snelle hartslag of misselijkheid.

Hoe drink je dan voldoende?
- Wacht niet op dorst, als je geen dorst hebt wil het niet zeggen dat je voldoende water tot je genomen hebt. Je dorst mechanisme is simpel weg uitgezet. Dit kun je binnen een aantal weken voldoende water drinken herstellen.
- Zet jouw hoeveelheid water vast in karaffen/flessen op het aanrecht zodat je eens bij kunt houden hoeveel je per dag drinkt.
- Maak het leuk en lekker. Denk bijvoorbeeld aan komkommer of schijfjes appel in het water of munt in je thee. Maak het lekker met kruiden, fruit en groenten.
- Start de ochtend en elke maaltijd met een glas water en zet tussendoor een alarm op je telefoon zodat jij eraan herinnerd wordt om een glas water te drinken.

Let ook op dat je niet gaat overdrijven. Te veel water is namelijk ook niet gezond.